הפעולה של Sony! סדנה ליצירה משותפת של העתיד

עובדי Sony מפרקים את הסטריאוטיפים אלה על אלה: דוח סדנה מהעובדים החדשים שלנו [חלק 1]

27/01/2023

שני עובדים בסדנה

כשאנחנו לא שמים לב לכך, אנחנו עשויים להיות כבולים לסטריאוטיפים שאנו מחזיקים בהם.

מוצר מסוים עשוי להיות נוח לנו, אבל מה לגבי אחרים? האם תכונות ה"נוחות" של מוצרי Sony הופכות אותם לנגישים ליותר אנשים?

כדי לטפח עובדים שמתייחסים לנקודות המבט ולשאלות הללו בבואם לפתח מוצרים ושירותים, Sony מקיימת סדנאות תכנון מכיל לעובדיה.

כאן נעקוב אחר שני עובדים חדשים ב-Sony, ביום אחד שבילו עם משתמש מוביל בעל לקות ראייה.

תמונת דיוקן של מראיינת

שואל את השאלות!

רין איטו

טכנולוגיות תוכנה - חטיבה 1, מרכז תוכנות מערכת, החטיבה העסקית& למוצרי קול ובידור ביתי, Sony Corporation
רין עוסקת בעיצוב UI/UX לאפליקציות טלוויזיה מאז שהצטרפה ל-Sony בשנת 2022. בעבודתה היא מחויבת לעיצוב המתחשב בשיקולי נגישות. במסגרת תחומי העניין האישיים שלה היא מנסה להקפיד על נושאי רווחה דיגיטלית וצריכה אתית של אופנה.
תמונת דיוקן של מראיין

שואל את השאלות!

ריקושי סאבו

המחלקה לתכנון מכיל וממוקד-אנשים, החטיבה לקידום ניהול איכות, Sony Corporation
מאז הצטרפותו ל-Sony, בשנת 2022, ריקושי העביר סקרי משתמשים ובדיקות משתמשים בחטיבה העסקית וקידם תכנון ממוקד-אנשים בכל רחבי החברה. העבודה הזכירה לו את החשיבות של קיימות, ובמיוחד של נגישות. בעבודה השגרתית ובעת הכנת מסמכים הוא מוודא שהתוכן ברור חזותית לכל המשתמשים - גם לקויי ראייה וגם מי שרואים היטב.
תמונת דיוקן של מרואיין, משתמש מוביל

נותנים את התשובות!

הירונורי סאטו

הירונורי נולד בשנת 1980 עם ליקוי ראייה כתוצאה מדלקת רשתית צבעונית, ובגיל 21 איבד את ראייתו לחלוטין. כשהיה בן 16 החל להתעניין בתיפוף, ואחרי לימודיו בקולג' הפך למתופף מקצועי. היום, בנוסף לתיפוף ולהוראת תיפוף, הירונורי מקיים תוכנית אינטראקטיבית ומקורית לקידום המודעות למוגבלות בשילוב מוזיקה, בבתי ספר ובאתרים אחרים במדינה.
עובדים בסדנה בחדר ישיבות

מבט קרוב יותר על סדנאות התכנון המכיל של Sony

 

"תכנון מכיל" היא גישה שמשיגה תובנות חדשות לתוכניות של התאמה לכולם, ומבטיחה שהצרכים של מגוון רחב של משתמשים יובנו וייכללו.

גישה זו ננקטת בסדנאות התכנון המכיל שלנו, שבהן אנו מגייסים אנשים עם ליקויי ראייה, ליקויי שמיעה או מגבלות גופניות אחרות למלא תפקיד של "משתמשים מובילים". מטרת הסדנה היא לקבל תובנות משיתוף הפעולה והדיונים בנושא זה, וכן להגדיר בצורה מופשטת בעיות חדשות שקיימות בחברה בכללותה.

לריאיון מצטרפים הירונורי סאטו, מתופף מקצועי עם ליקוי ראייה, וכן רין איטו וריקושי סאבו, שהם עובדים חדשים ב-Sony. רין עבדה עם הירונורי בסדנה וריקושי עבד עם מאיטו וואקוי, שמשתמשת בכיסא גלגלים.

עובדים ומשתמשת בכיסא גלגלים יושבים סביב שולחן ודנים

כל צוות בסדנאות לתכנון מכיל כלל חמישה עד שישה משתתפים, שביניהם "משמש מוביל" אחד. בתור התחלה ביקשנו מהירונורי לתאר את תפקידו.

[הירונורי]
במילים פשוטות,

משתמשים מובילים הם אלה שמתנסים בדברים לפני כולם.

[הירונורי]
בסופו של דבר, ככל שאנו מתבגרים לכולנו יש מחסומים פיזיים — קשיי ראייה או הליכה, למשל — אבל חלק מאיתנו חיים עם המוגבלויות הללו כבר מהלידה או מגיל צעיר.

אנשים עם מוגבלויות עשויים להכיר די טוב את הבעיות שמגיעות עם הגיל. האנשים המבוגרים עצמם, או אנשים עם מוגבלויות, שעובדים בסדנאות התכנון המכיל שלנו, מכונים "משתמשים מובילים" מפני שהם עוזרים לתכנן את מהלך העתיד.

צוותים מגוונים הם יעילים יותר, ולכן חברים בהם עובדים ממגוון קבוצות גיל, מגדרים, ורקעים טכנולוגיים.

הסדנאות מתחילות בהצגה עצמית של כל חברי הצוות, המשתמשים בכינויים. (הירונורי נקרא "סאטו," רין נקראת "רין," וריקושי נקרא "סאבו" ואלה נמצאים בשימוש בריאיון.)

הגיעה השעה לצאת, אבל מחכים לנו מכשולים רבים - גם אם אנחנו נוסעים במרחק תחנת רכבת אחת בלבד

הסדנה היום הייתה בנושא תכנון ניידות ל-2030 שכולם יוכלו ליהנות ממנה. המשתתפים יצאו לשטח, ל-Minatomirai או לתחנת הרכבת Yokohama שנמצאת במרחק תחנת רכבת אחת ממשרדי Sony City Minatomirai, ולאחר מכן חזרו למשרד.

לחברי הצוות הייתה שעה אחת להשלים את המשימה, והם גם התבקשו לקנות לעצמם שתייה במכונה האוטומטית שבתחנה - אם יהיה להם זמן לכך. אבל...

[סאטו]
בדרך-כלל נשארות דקות בודדות, אבל לפעמים נגמר הזמן. זה מפני שאנחנו יוצאים מהאזור שמוכר לנו ומגיעים לאזורים חדשים.

אף על פי שאין הרבה זמן, משתתפים אחרים בסדנה אינם רשאים לעזור למשתמשים המובילים. במקום זאת הוטל עליהם לזהות קשיים שמפריעים בניידות ושהם לא היו ערים להם בעבר. כדי לעשות זאת, היה עליהם לראות כיצד המשתמשים המובילים משתמשים בתחבורה או בשירותים בסביבה שאינה מוכרת להם, ולשאול אותם במה התקשו.

נמצא שהיציאה מהבניין הייתה המכשול הראשון. בנייני משרדים גדולים נוטים להיות מורכבים, כך שהיציאה והכניסה אליהם גוזלת זמן באופן בלתי צפוי.

עובדים צופים במשתמש המוביל שנכנס לחדר הישיבות עם מקל לבן

[עובד Sony]
יהיה לך קשה להגיע למעלית?

[סאטו]
(בחיוך וללא חשש) בואו נראה!

סאטו נכנס למעלית והגיע לכניסה בקלות מפתיעה. הוא אמר שידע כיצד לצאת מפני שזכר את הדרך פנימה, או מפני ששם לב לעובר אורח או לקול הרוח.

[סאטו]
נהדר! נראה שזה הלך ממש חלק היום — מספיק כדי שתחשבו שאין שום קושי.

בחוץ הם הבחינו בסאטו מחזיק טלפון חכם. הוא אומר שהוא מרבה להשתמש באפליקציית ניווט להליכה בעיר, שמשמיעה צלילים שעוזרים לו להגיע ליעד שלו.

המשתמש המוביל באינטראקציה עם הטלפון החכם

[סאטו]
מה שטוב פה זה שהקולות מציינים כשהטלפון מופנה לעבר היעד. כאן — הצליל קצת יותר גבוה. זה מאותת שהתחנה נמצאת שם.

הכניסה הקרובה ביותר לתחנת Shin-Takashima אינה רחוקה מהבניין, ולכן הצוות עוקב אחר החיוויים המורגשים במישוש שעל הרצפה.

מקל לבן וכיתוב ברייל

[רין]
נראה לי שעם חיוויים יש הבדל ניכר. זה נכון?

[סאטו]
אני אמנם לא מסתמך עליהם באופן מלא, אבל הידיעה שהם שם למקרה הצורך משרה ביטחון. מהניסיון אני יודע שפעולה על-פי החיוויים עשויה לעזור — הם מובילים אותי לצוות התחנה, למשל.

הצוות הגיע לשער הכרטיסים בתחנה. עד כה הסיור נמשך בערך 20 דקות.

[סאטו]
אם אנחנו כאן, אני חושב שאקנה כרטיס היום.

המשתמשת המובילה קונה כרטיס במכונת הכרטיסים

עם זאת, כפי שנראה מאוחר יותר, החלטה זו גזלה זמן רב יותר מהצפוי.

אחרי שעובדי Sony הבחינו בדברים שעשויים להיות לא נוחים לסאטו, הם כתבו אותם על פתקית כחולה. עם זאת, אם לא היו שואלים אותו מראש על הנושא, הסטריאוטיפים שהם מאמינים בהם היו מובילים אותם למסקנה שגויה.

עובד כותב על פתקית

כעבור שעה בשטח הצוותים חוזרים למשרד בזה אחר זה. רק אחד מארבעת הצוותים, זה שהשתתפו בו מאיטו וסאבו, השלים בהצלחה אחת ממשימות השטח: להצטלם יחד ליד עץ חג המולד.

המשתמש המוביל מצלם עובדים שעומדים מול עץ חג מולד

נבחן את תובנות המשתמש המוביל בעזרת מפות הרגשות

הגיע הזמן להמשיך למשימה הבאה בסדנה.

חברי הצוות הוסיפו פתקיות דביקות כדי ליצור "מפת רגשות" שמתארת את הפעולות והתחושות של המשתמש המוביל שלהם. ההרגשה של המשתמש המוביל מוצגת במפה על הציר האנכי, עם ציונים של ‎-3 עד ‎+3. מצבים שגורמים לתחושות חיוביות, כגון התלהבות, מוצגים במקום גבוה יותר על המפה, בעוד שמצבים הקשורים לרגשות שליליים, כגון מתח או חרדה, מוצגים במקום נמוך יותר. הציר האופקי מייצג את הזמן שחלף מתחילת משימת השטח.

מספר פתקיות על לוח לבן
פתקים בידיים

[עובד Sony]
התחנה הייתה רועשת, ולכן היה קשה לשמוע את ההנחיה הקולית למבקרים בעלי ליקויי שמיעה.

[סאטו]
זה היה די מרגיז אז הייתי נותן ציון ‎-2.

[רין]
במעלית של התחנה לא היה כיתוב ברייל על הלחצנים כדי ליידע באיזה קומות נמצאים הרציפים ושערי הכרטיסים.

[סאטו]
הייתי נותן ציון ‎+1.

[רין]
למה?

[סאטו]
מצטער להגיד אבל הבעיה הזו נפוצה למדי.

[רין]
ומה לגבי מצבים שבהם הרכבת מגיעה לתחנה שלך אבל אין לך אפשרות לדעת באיזה צד הדלתות ייפתחו?

עובד מפרסם פתקית על לוח לבן

[סאטו]
זו לא בעיה, נשאיר אותה ברמה של ‎+3. אני יכול לדעת מייד, מהקול של פתיחת הדלת.

חברי הצוות מופתעים ממספר המצבים החיוביים שהיו להם. סאטו אמר שנהנה לנחש כהלכה את המצבים הללו או להבין אותם, מה שהמחיש כמה מההבדלים בחוויות שלהם.

עם הזמן, אנשים שהתרגלו לחיות בחברה לא נוחה לומדים לצפות לאי-נוחות. במקרים מסוימים, המשתמשים המובילים שחזרו למפת הרגשות פיתחו מודעות לסטריאוטיפים שלהם עצמם.

הרבה פתקיות על לוח לבן

חברי הצוות מחזקים את ההזדהות עם המשתמשים המובילים - ובכך בעיות חברתיות הופכות לברורות יותר

בשלב הבא, ליד הפתקיות הדביקות הכחולות, חברי צוות שאינם המשתמשים המובילים מדביקים פתקיות ורודות כדי להצביע על חוויות אי-נוחות דומות.

שלב זה — המכיר בכך שהבעיות משפיעות גם ברמה האישית — הוא חשוב במיוחד בסדנאות התכנון המכיל.

לדוגמה, על הפתקית רשום קושי של משתמש מוביל שנעזר במקל הליכה, ושעשוי להצביע על הקושי להשתמש במקל כשמחזיקים טלפון חכם וגם מטרייה בימים גשומים. היכולת להפעיל את הטלפון ביד אחת בלבד עשויה להיות נוחה.

כשחברי הצוות האחרים קוראים את הפתקיות הכחולות של המשתמשים המובילים, הם מתבקשים לחשוב על חוויות דומות משלהם. הקושי עשוי להיות מוכר להם אם, לדוגמה, הם נמצאים בנסיעת עסקים וצריכים להשתמש באפליקציית ניווט, למשוך מזוודת טרולי, ולפתע גם להחזיק מטרייה כי החל לרדת גשם. מי שזוכרים חוויות שונות מדביקים פתקית ורודה כמה שיותר מהר.

כאשר חברי הצוות האחרים מכירים בעובדה שיש להם צרכים דומים לאלה של המשתמשים המובילים, הם יכולים לחשוב על הבעיה בצורה יותר מופשטת. הם מבינים שיש בעיות רבות שהופכות את החיים של כולנו לפחות נוחים במידה דומה.

מקבצים של פתקיות דביקות כחולות וורודות המציינות מצבים שבהם הרבה אנשים חשים קושי. אלה תחומים שהאתגרים החבויים בהם קיימים בחברה כולה.

עובדים נאספים מול לוח לבן ומשוחחים

אנחנו לקראת הסוף: הסדנה עומדת להסתיים. בדרכם ליעד - תכנון ניידות ל-2030 שכולם יוכלו ליהנות ממנה - הצוותים בחנו והגדירו בעיות של ניידות (הגדרת הבעיות).

מנקודות המבט הללו, כל אחד מהחברים הציג רעיונות לטיפול בבעיות חברתיות, והמצבים הלא נוחים של המשתמשים המובילים טופלו כבעיות משותפות.

לתרגילים אלה הייתה הגבלת זמן של 2–3 דקות כדי לגרות את חשיבת המוח הימני ולעורר השראה.

לאחר מכן הרעיונות של כל חברי הצוות שולבו לכדי מסר מוסכם, וכל אחד מארבעת הצוותים הציג את הפתרונות הייחודיים שלו לאותן בעיות חברתיות.

מה קרה בעקבות הסדנה? בחלק 2, סאטו, רין וסאבו חשבו שוב על הזמן שבילו ביחד.

[דוגמאות למוצרים הכוללים תכנון מכיל]

Sony ו-WS Audiology Denmark A/S ‏(WS Audiology) הסכימו על שיתוף פעולה לפיתוח ואספקה משותפים של מוצרים ושירותים ללא מרשם לתחום מכשירי השמיעה. פרטים זמינים כאן.

Sony פיתחה שלט רחוק חדש1 לטלוויזיות של 2022, בעזרת משוב שהתקבל ממשתתפי סקר ומבדיקות שימושיות. בזכות התקשורת הישירה עם המשתמשים, המתכננים ידעו בוודאות שהשלט נוח לשימוש לאנשים רבים. פרטים זמינים כאן.

*1 לא זמין ביפן. במקומות אחרים השלט כלול בטלוויזיות Z9K, סדרה A95K וסדרה X95K (אירופה בלבד).


טקסט: Airi Tanabe  צילום: Kiara Iizuka
[Accessibility] [#Creativity] [#Technology]

קשורים