הפעולה של Sony! סדנה ליצירה משותפת של העתיד

עובדי Sony מפרקים את הסטריאוטיפים אלה על אלה: דוח סדנה מהעובדים החדשים שלנו [חלק 2]

27/01/2023

שני עובדים ומשתמש מוביל

כשאנחנו לא שמים לב לכך, אנחנו עשויים להיות כבולים לסטריאוטיפים שאנו מחזיקים בהם.

מוצר מסוים עשוי להיות נוח לנו, אבל מה לגבי אחרים? האם תכונות ה"נוחות" של מוצרי Sony הופכות אותם לנגישים ליותר אנשים?

כדי לטפח עובדים שמתייחסים לנקודות המבט ולשאלות הללו בבואם לפתח מוצרים ושירותים, Sony מקיימת סדנאות תכנון מכיל לעובדיה.

כאן נעקוב אחר שני עובדים חדשים ב-Sony, ביום אחד שבילו עם משתמש מוביל בעל לקות ראייה.

עובדים נאספים מול לוח לבן ומשוחחים
בסדנת תכנון מכיל

לריאיון מצטרפים הירונורי סאטו, מתופף מקצועי עם ליקוי ראייה, וכן רין איטו וריקושי סאבו, שהם עובדים חדשים ב-Sony. רין עבדה עם הירונורי בסדנה וריקושי עבד עם מאיטו וואקוי, שמשתמשת בכיסא גלגלים.

בסדנאות נעשה שימוש בכינויים: מר סאטו נקרא "סאטו", גברת איטו נקראת "רין", ומר סאבו נקרא "סאבן." (כינויים אלה נמצאים בשימוש בהמשך)

כעת, לאחר הצגת הסדנה בחלק 1, בחלק 2 נחזור ונשאל את שלושת המשתתפים מה הם חשבו.

תמונת דיוקן של מראיינת

שואל את השאלות!

רין איטו

טכנולוגיות תוכנה - חטיבה 1, מרכז תוכנות מערכת, החטיבה העסקית& למוצרי קול ובידור ביתי, Sony Corporation
רין עוסקת בעיצוב UI/UX לאפליקציות טלוויזיה מאז שהצטרפה ל-Sony בשנת 2022. בעבודתה היא מחויבת לעיצוב המתחשב בשיקולי נגישות. במסגרת תחומי העניין האישיים שלה היא מנסה להקפיד על נושאי רווחה דיגיטלית וצריכה אתית של אופנה.
תמונת דיוקן של מראיינת

שואל את השאלות!

ריקושי סאבו

המחלקה לתכנון מכיל וממוקד-אנשים, החטיבה לקידום ניהול איכות, Sony Corporation
מאז הצטרפותו ל-Sony, בשנת 2022, ריקושי העביר סקרי משתמשים ובדיקות משתמשים בחטיבה העסקית וקידם תכנון ממוקד-אנשים בכל רחבי החברה. העבודה הזכירה לו את החשיבות של קיימות, ובמיוחד של נגישות. בעבודה השגרתית ובעת הכנת מסמכים הוא מוודא שהתוכן ברור חזותית לכל המשתמשים - גם לקויי ראייה וגם מי שרואים היטב.
תמונת דיוקן של מרואיין, משתמש מוביל

נותנים את התשובות!

הירונורי סאטו

הירונורי נולד בשנת 1980 עם ליקוי ראייה כתוצאה מדלקת רשתית צבעונית, ובגיל 21 איבד את ראייתו לחלוטין. כשהיה בן 16 החל להתעניין בתיפוף, ואחרי לימודיו בקולג' הפך למתופף מקצועי. היום, בנוסף לתיפוף ולהוראת תיפוף, הירונורי מקיים תוכנית אינטראקטיבית ומקורית לקידום המודעות למוגבלות בשילוב מוזיקה, בבתי ספר ובאתרים אחרים במדינה.

משתמשים מובילים: אלה שמתנסים בעתיד שלנו עוד לפנינו

ー סאטו, תזכיר לנו מה זה "משתמש מוביל" בהקשר הזה.

[סאטו]
במילים פשוטות, משתמשים מובילים הם אלה שמתנסים בדברים מסוימים לפני אחרים. בסופו של דבר, ככל שאנו מתבגרים לכולנו יש מחסומים פיזיים — קשיי ראייה או הליכה, למשל — אבל חלק מאיתנו חיים עם המוגבלויות הללו כבר מהלידה או מגיל צעיר.

אנשים עם מוגבלויות עשויים להכיר די טוב את הבעיות שמגיעות עם הגיל. האנשים המבוגרים עצמם, או אנשים עם מוגבלויות, שעובדים בסדנאות התכנון המכיל שלנו, מכונים "משתמשים מובילים" מפני שהם עוזרים לתכנן את מהלך העתיד.

ー האם היו לכם הסתייגויות כלשהן לגבי ההשתתפות בסדנה?

[סאבו]
אני יותר התלהבתי משחששתי. מה שהניע אותי להשתתף וללמוד על נקודת המבט של אנשים עם מוגבלויות היה העובדה שהחטיבה שלי ב-Sony מקדמת תכנון ממוקד-אנשים בכל החברה, ואלה תהליכי תכנון שעוזרים לנו להציע חוויות טובות יותר בזכות המחשבה על נקודות המבט של הלקוחות.

תמונת דיוקן של מראיין

[רין]
אישית הייתי קצת מהוססת. תהיתי אם, איכשהו, הניסיונות המגושמים שלי לעזור למשתמשים המובילים להתנהל בעיר דווקא יפריעו לדרכים הרגילות שבהן הם עושים דברים.

[סאטו]
באמת? התקשורת בינינו התנהלה בצורה כל כך חלקה עד שחשדתי שלך ולעובדים האחרים של Sony יש אינטראקציות קבועות עם בעלי מוגבלויות בעבודה, או שיש לך חברים או מכרים עם מוגבלויות. זה בטח חלק מהתרבות הארגונית של Sony.

אני עצמי חששתי רק מדבר אחד. רציתי לוודא שאף אחד לא יחוש מאוים, מפני שהרבה פעמים אנשים נכנסים למתח כשיש להם אינטראקציה עם אנשים עם מוגבלויות. בעיקר רציתי שהמשתתפים ידעו הכול על עולמם של בעלי מוגבלויות, רציתי לחשוף אותם לזה.

תמונת דיוקן של משתמש מוביל

הגישות החיוביות של המשמשים המובילים, ניפוץ הסטריאוטיפים

ー מה נחרט בזיכרונך ביציאה לשטח?

[סאבו]
הייתי בצוות עם מאיטו, שמשתמשת בכיסא גלגלים, וכבר בהתחלה היה נראה שמאוד קשה לה לפתוח את דלת המשרד ביד אחת ולצאת על כיסא הגלגלים עם היד השנייה.

תמונת דיוקן של משתמשת בכיסא גלגלים
המשתמשת המובילה מאיטו פותחת דלת של משרד בדרך למשימת השטח

[סאבו]
היא הסתמכה על מעליות כדי לעלות או לרדת בין קומות בתחנות רכבת ובמקומות אחרים, אבל בסביבות לא מוכרות לוקח זמן למצוא אותן.

בנוסף היה עניין קניית הכרטיס. ממקום נמוך יותר, כמו כיסא הגלגלים, הבוהק של אורות הפלואורסנט מקשה על קריאת המידע שעל המסך.

המשתמשת המובילה קונה כרטיס במכונת הכרטיסים
המשתמשת המובילה מאיטו מחכה לקנות כרטיס

[רין]
עבור סאטו, קניית כרטיס תמיד נראית כמשימה קשה.

[סאטו]
נכון. בתחנות יש מחירונים בכתב ברייל ואמצעי עזר אחרים, אבל לפני הכל אנחנו צריכים למצוא אותם.

הוראות הגעה למכונת הכרטיסים גם הן קיימות בכתב ברייל, אבל כשאני מקבל הנחיה ללחוץ על כפתור בצד שמאל למטה כדי להתחיל הנחיה קולית, אני מנסה להבין איפה זה "צד שמאל למטה". כבר הרבה זמן לא ניסיתי לקנות כרטיסים, אבל בכל מקרה הפעולה הזו לוקחת לי הרבה זמן.

המשתמשת המובילה קונה כרטיס במכונת הכרטיסים
קניית כרטיס בשטח הייתה יכולה להיות הרבה יותר קלה למשתמש המוביל סאטו

[רין]
הנחתי שזה יפריע לך אבל מאוחר יותר, כשיצרנו את מפת הרגשות, שמתי לב שאמרת,

"זה לא היה כל כך קשה בסופו של דבר — זה אפילו היה מהנה". הייתי משער שמשימות לא סבירות ייראו לכם מטרידות ומתסכלות.

[סאטו]
כן, מהתגובות של חברי הצוות שלנו קיבלתי את הרושם שהם לא מאמינים שזה לא מפריע לי ואפילו משעשע אותי.

[סאבו]
בשלב מסוים גם אני שמתי לב לסטריאוטיפים שלי. מאיטו מתניידת בכיסא גלגלים, אז כשהיא יוצאת לקניות, המוצרים במדפים העליונים אינם נגישים לה. ועדיין היא אמרה לי שכל עוד יש לה מספיק זמן לזה - צוות החנות יכול לעזור לה אם היא מבקשת. למעשה היא מעריכה את המצב הזה, שנותן לה הזדמנות לתקשורת איתם. לנקודה הזו חשבתי שהיא תתייחס בצורה שלילית.

המשתמשת המובילה קונה כרטיס במכונת הכרטיסים
מאיטו משוחחת עם עובד Sony במעלית במהלך משימת השטח

[סאטו]
קשה מאוד להשוות בין נקודות מבט שונות, אבל אם ניקח לדוגמה דלתות רכבת, נכון שיהיה פשוט טוב לדעת באיזה צד הדלתות נפתחות? זה העניין מנקודת המבט שלי. העולם הוא מקום שבו לא יודעים עד שלא מנסים.

תמונת דיוקן של משתמש מוביל

אנו מעודדים חשיבה חופשית יותר ופרועה יותר

ー בסיום הסדנה הצוותים התייחסו להנחיה בנוגע לתכנון ניידות ל-2030 שכולם יוכלו ליהנות ממנה.

[סאבו]
בשטח, מאיטו הייתה צריכה לגייס הרבה כוח כדי לפתוח דלתות מכיסא הגלגלים. נראה גם שהיה קשה למצוא עמדת הדרכה בתחנה. עם זאת, במפת הרגשות שלה היא נתנה לחוויות האלו דירוג ניטרלי, ולא חיובי או שלילי. הנושאים האלה לא הפריעו לה כי היא כל כך רגילה אליהם.

כשיש מוגבלויות פיזיות צריך הרבה כוח כדי לצאת לנסיעות. זה דבר שהצוות שלי הגדיר כבעיית ניידות. כדי לעזור לאנשים עם מוגבלויות לא לבזבז כוחות, הצענו ממשק ניידות בצורת טלפון חכם או משקפיים חכמים, שיוכל להנחות אנשים בכיסא גלגלים כיצד להגיע לשביל המשופע המוצע כחלופה למדרגות. אולי יום אחד יתאפשרו גם הוראות הגעה לשטיחים מעופפים קסומים או משהו כזה.

עובד ומשתמשת בכיסא גלגלים בשיחה
סאבו מציג רעיון בסדנה

[רין]
הצוות שלי הגדיר את הבעיה כהנחות מתנגשות. הידע שאנשים מתייחסים אליו כמובן מאליו משתנה מאדם לאדם. אנשים עם מוגבלויות עשויים לחוות אי-נוחות בעולם שאנשים ללא מוגבלויות פיזיות מרגישים בו בנוח. חשבנו שבתור התחלה הכי טוב יהיה להשתחרר מההנחות האלו.

בהתחלה, בשלב סיעור המוחות, דמיינתי דמות "עוזר" קטנה שיושבת על הכתף ומנחה כיצד להתקדם.

בסופו של דבר הצוות שלי הציע "סוכן קול". זה יכול להיות נוח כשמשלבים אותו עם טיפים על עיר שמתקבלים כמציאות רבודה, למשל, ותשלום אוטומטי לאחר זיהוי של המשתמש.

פתקיות שהעובדים כותבים
בסדנה, כשרעיונות בוטאו בעיקר בתמונות במקום במילים,

ー מתברר שהמשתתפים העלו כמה רעיונות להוראות מבוססות-בינה מלאכותית בערים. מנחה הסדנה, מר איסקה, ביקש חשיבה חופשית ופתוחה שתהיה שונה בהרבה מהמוצרים והשירותים הקיימים — דברים שלא היו קיימים בעבר.

[סאטו]
גם אותי זה עניין. רציתי לשמוע גם את הרעיונות הכי פרועים, כמו "ערים צפות" במקום "עצמאות של אנשים עם מוגבלויות".

ー משתמשים מובילים אחרים גם הם השמיעו עמדה זו.

[רין]
אולי הלכתי רחוק מדי עם האמירה של המנחה שגם רעיונות כמו כיס הקסם של דורימון יתאימו. קצת קשה לי להודות שעם הגיל גם החשיבה שלי נעשית יותר מקובעת.

תמונת דיוקן של מראיינת

[סאבו]
גם אני. אני שואל את עצמי אם רעיונות הם באמת ברי-ביצוע. אולי זה הרגל שפיתחתי עם המחקרים באוניברסיטה.

[סאטו]
ניידות, הנושא שלנו להיום, היא אתגר מתמשך מנקודת מבטנו. למרבה האירוניה לפעמים בעלי מוגבלויות, כמונות, אינם מצליחים לדמיין איך להתנהל בדרכים מהנות ומלהיבות וללא מתח.

כל כך התרגלנו למצבי אי-נוחות, ומיפוי הרגשות שלי היה רגע מאיר עיניים. הרבה פעמים הבנתי, "עכשיו כשאתה אומר את זה, זה באמת היה לא נוח".

פירוק הסטריאוטיפים על האחר עוזר להוביל לחדשנות

עובד ומשתמש מוביל יושבים על כיסא

[סאטו]
הדיון שלנו במפת הרגשות עזר לי להבין כמה הייתי רוצה שאנשים ינסו להבין אנשים עם מוגבלויות, כמוני. חברי הצוות הערניים האירו הרבה נקודות שאנו מתעלמים מהן. אם זה ייתן השראה לחידושים או פעילויות עסקיות בעתיד זה יהיה נהדר. אשמח להיות חלק מההשראה

[סאבו]
לי הסדנה המחישה כיצד המשתמשים המובילים מודעים לקשיים שקיימים בחברה ושאחרים לא מבחינים בהם. אני מעורב גם בעריכת בדיקות עם משתמשים במוצר וקבלת משוב מאנשים עם מוגבלויות, אז אקפיד לשתף את הרשמים שלי עם החטיבה שלי כדי שנוכל ליישם את התובנה הזו.

תמונת דיוקן של מראיין

[רין]
גם אני. במסגרת העבודה שלי בעיצוב UI/UX לאפליקציות בטלוויזיה אני מקדישה הרבה תשומת לב לנראות של הטקסטים ולהבנה פשוטה של מידע כתוב, אבל כשראיתי איך סאטו משתמש באפליקציות בטלפון החכם קיבלתי הרבה תובנות. מעתה והלאה אנסה ליישם בעיצוב ה-UI/UX שלי את מה הבנתי על האופן שבו אנשים באמת משתמשים במוצרים.

תמונת דיוקן של מראיינת

[סאטו]
תודה. מה שהכי אהבתי היה התהליך בסדנה שבו חברי הצוות האחרים התחילו לטפל בקשיים כאילו אלה היו הבעיות שלהם. הקשיים שאנשים עם מוגבלויות חווים יכולים לקדם חדשנות ועסקים חדשים. רק המחשבה על כך שעושים יותר מרק לדאוג לרווחה הבסיסית של אנשים - גורמת לי לחייך מבפנים.

שני עובדים ומשתמש מוביל

הלקחים שלמדו העובדים החדשים של Sony

נסו לראות את הקושי של אחרים כאילו הוא שלכם

הזדהות עם אי-הנוחות של המשתמשים המובילים עזרה לי להבין שלכולנו יש דברים שגורמים לנו לאי-נוחות ושאיכשהו למדנו לקבל אותם. במקום להתייחס לקשיים ספציפיים כאל צורך מיוחד, אם פשוט נחשוב איך לשפר דברים, הדבר יעזור לנו לתכנן מוצרים שיהיו נוחים יותר לאחרים.

מדי פעם צריך לצאת לסיעור מוחות של חשיבה עם המוח הימני

ההמלצה לחשוב בצורה יותר חופשית במהלך סיעור המוחות הרשימה אותי. דמיינתי שאם נשתחרר מהחששות לגבי מה אפשר ומה אי-אפשר, ומדי פעם נשאב קצת השראה מחשיבה עם המוח הימני, נוכל לחזות עתיד חדש וטוב יותר.

פירוק הסטריאוטיפים על האחר

ברגעים רבים בסדנה, הבנת ההתייחסות של סאטו ומאיטו לדברים ניפצה סטריאוטיפים. ועדיין, הדעות שלנו הראו לסאטו שיש הרבה קשיים שהוא, כאדם עם מוגבלויות, הפסיק להתייחס אליהם. הוא אמר שהוא מקווה שימשיך לעזור לאנשים כאלה להיפטר מהרעיונות הישנים שלהם. כשמפרקים את הסטריאוטיפים על אחרים העולם הופך לקצת יותר רחב. אנחנו מקווים שניישם את ההבנה הזו בעבודתנו בעתיד.

[דוגמאות למוצרים הכוללים תכנון מכיל]

Sony ו-WS Audiology Denmark A/S ‏(WS Audiology) הסכימו על שיתוף פעולה לפיתוח ואספקה משותפים של מוצרים ושירותים ללא מרשם לתחום מכשירי השמיעה. פרטים זמינים כאן.

Sony פיתחה שלט רחוק חדש1 לטלוויזיות של 2022, בעזרת משוב שהתקבל ממשתתפי סקר ומבדיקות שימושיות. בזכות התקשורת הישירה עם המשתמשים, המתכננים ידעו בוודאות שהשלט נוח לשימוש לאנשים רבים. פרטים זמינים כאן.

*1 לא זמין ביפן. במקומות אחרים השלט כלול בטלוויזיות Z9K, סדרה A95K וסדרה X95K (אירופה בלבד).



טקסט: Airi Tanabe  צילום: Kiara Iizuka
[Accessibility] [#Creativity] [#Technology]

קשורים