מידע בסיסי על עדשות

מונחי תחום העדשות
[FL] עדשת פלואוריט/[Super ED] זכוכית Super ED (פיזור נמוך במיוחד)/[ED] זכוכית ED

עדשות שעשויות מזכוכית אופטית רגילה מתקשות להתמודד עם עיוות כרומטי וכתוצאה מכך בתמונות שהן מייצרות יש מידה פחותה של ניגודיות, איכות צבע ורזולוציה. זכוכית ה-ED פותחה כדי לסתור בעיות כאלה והוכנסה לשימוש בעדשות נבחרות. היא משפרת דרמטית את העיוות הכרומטי בטווחי טלפוטו והניגודיות שלה מצוינת בתמונה כולה, גם בהגדרות צמצם רחב. זכוכית Super ED ועדשת פלואוריט משפרות את הפיצוי לעיוות הכרומטי. הפלואוריט גם קלה יותר מזכוכית אופטית רגילה ולכן מפחיתה את המשקל הכולל של העדשה.

[Aspherical] עדשה אספרית

עיוות ספרי הוא סטייה מזערית מהיישור של קרני האור המוקרנות על מישור התמונה בעדשה ספרית פשוטה, בגלל הבדלי השתברות בנקודות שונות על העדשה. הסטייה מההשתברות עלולה לפגוע באיכות התמונה בעדשות עם צמצם גדול. הפתרון הוא להשתמש באלמנט אספרי אחד או יותר קרוב לדיאפרגמה כדי לשחזר את היישור במישור התמונה ולשמר את החדות הגבוהה והניגודיות גם בפתיחה מקסימלית של הצמצם. אפשר להשתמש באלמנטים אספריים גם בנקודות אחרות בנתיב האופטי כדי להפחית עיוותים. אלמנטים אספריים שעוצבו כהלכה יכולים להפחית את מספר האלמנטים הכולל הנדרש, ולכן את גודל ומשקל העדשה הכולל.


[[1] עדשה אספרית [2] עדשה אספרית [3] מישור מיקוד

[XA] XA (Extreme Aspherical) Lens

קשה יותר לייצר עדשות אספריות מעדשות ספריות פשוטות. יש לרכיבים של עדשת ה-XA (אספרית מתקדמת) דיוק פני שטח גבוה במיוחד שנשמר ב-0.01 מיקרון באמצעות טכנולוגיית ייצור חדשנית, לשילוב חסר תקדים של רזולוציה גבוהה ותמונות הבוקה היפות ביותר שראית.


[1-1] משטח עדשה אספרי רגיל [1-2] אפקט בוקה לא רצוי [2-1] XA (אספרי קיצוני) [2-2] תוצאת בוקה יפיפייה

[AA] עדשה אספרית מתקדמת

הרכיבים האספריים המתקדמים הם משתנים שהתפתחו שמקנים לך יחס עובי גבוה במיוחד בין המרכז לשוליים. קשה במיוחד לייצר אותם, והייצור תלוי בטכנולוגיית העיצוב המתקדמת ביותר של Sony שמייצרת במדויק ובעקביות את הצורה והמשטח הנדרשים. התוצאה היא שיפור משמעותי בשחזור ובביצועים.

[ED Aspherical] עדשה אספירית מסוג ED

רכיב אספירי מסוג ED הוא רכיב עדשה אספרית העשוי מזכוכית ED (פיזור נמוך). זכוכית ED מצליחה למנוע עיוותי צבע ואילו הפרופיל האספירי יכול לפצות במדויק על מגוון עיוותים אופטיים, כולל עיוות ספירי, קומה ועיוותים אחרים. משום שהרכיב האספירי מסוג ED משלב את הפונקציות של זכוכית עם פיזור נמוך ופרופיל אספירי ברכיב יחיד, ניתן להשתמש בו ליצירת עדשות קומפקטיות וקלות משקל המספקות ביצועים אופטיים מצוינים.

[APD] אפודיזציה

"בעדשה קונבנציונלית, כמות האור שנאספת בשולי העדשה שווה בערך לכמות האור במרכזה. התוצאה היא נקודות חדות ואחידות בנקודות b ו-c מטה. מסנן מיוחד שנקרא "רכיב אופטי של אפודיזציה" אוסף פחות אור בשולי העדשה ויוצר פיזור אור בקצוות של הנקודות. מתקבל טשטוש חלק יותר בגלל המאפיינים האופטיים.

מספרי T
מכיוון שעדשת ה-STF עם רכיב האפודיזציה האופטי אוספת כמות כוללת פחותה של אור יחסית לעדשות הרגילות, את מעצור ה-F מחליפים מספרי T (העברה). בפועל, אפשר להשתמש בשני סוגי הערכים לחלופין כדי לקבוע את החשיפה."

[1] עדשת STF [2] עדשה קונבנציונלית [3] אלמנט אופטי של אפודמיזציה [4] טשטוש של עדשת STF (סביב נקודת מיקוד " a") [5] טשטוש בעדשה קונבנציונלית (סביב נקודת מיקוד " a")

ציפוי Nano AR‏ [Nano AR]

טכנולוגיית ציפוי ננו AR של Sony מייצרת עדשה בננו-מבנה רגיל ומוגדר בדיוק שמאפשר העברה קלה ומדויקת תוך מניעת השתקפויות שעלולת לגרום לבוהק והצללות. למאפייני מניעת ההשתקפויות של ציפוי הננו AR יש יתרון על הציפויים הקונבנציונליים נוגדי ההשתקפויות, כולל ציפויים שמשתמשים בננו-מבנה לא סדיר, שמשפר משמעותית את הבהירות, הניגודיות ואת איכות התמונה הכוללת.


[1] זווית תאורה [2] אור מוחזר [3] אור משודר [4] זכוכית [5] ציפוי למניעת השתקפויות [6] ציפוי ננו AR

עם ננו AR

עם ננו AR

ללא ננו AR

ללא ננו AR

[Nano AR II] ציפוי ננו AR II

באותה מידה פותח השימוש בציפוי ננו AR II חדש ברכיבים של עדשות גדולות או משטחים מקומרים במיוחד כדי לצמצם השתקפויות פנימיות שעלולות לגרום לבוהק והצללות וכדי לקבל תמונות חדות ונקיות. למרות זווית צפייה הרחבה של העדשה, ציפוי ננו AR II שומר על בהירות וניגודיות גבוהות בכל התמונה כולה אפילו בתנאי תאורה קשים.

[A] ציפוי קונבנציונלי [B] ציפוי ננו AR II
[1] ציפוי קונבנציונלי [2] ציפוי ננו AR II [3] זכוכית [4] פני שטח זכוכית קמורים במיוחד [5] אור מוחזר
* התמונה מייצגת יישום תאורטי של ציפוי קונבנציונלי על שטח זכוכית קמורה במיוחד.

[A] ציפוי קונבנציונלי [B] ציפוי ננו AR II

[F coating] ציפוי פלואור

האלמנט הקדמי החשוף בכל עדשה יכול לצבור מזהמים כמו מים, בוץ, שמן, טביעות אצבע ואחרים שמסכנים את איכות התמנה ובמקרים מסוימים עלולים לפגוע בעדשה. ציפוי פלואור על האלמנט הקדמי של Sony הוא פתרון רב עוצמה שמספק זווית רחבה יותר של מגע עם נוזלים שמפחיתה את האפשרות שהעדשה תירטב ו"דוחה" בצורה יעילה את המזהמים. ניתן לנגב בקלות כל זיהום מבוסס שמן או מים שאינו נצמד לעדשה. ציפוי הפלואור לא רק שומר על העדשות יקרות הערך אלא גם מפחית את הצורך לשמור על הניקיון העדשות בשטח.

ציפוי ZEISS® T*‎ 

ידוע שטכנולוגיית ציפוי העדשה - נידוף באמצעות קרן אלקטרונים של ציפוי אחיד ודק על גבי משטח העדשה להפחתת השתקפויות ולמקסום השידור - היא פטנט של ZEISS. חברת ZEISS פיתחה והוכיחה את יעילותו של ציפוי מרובה שכבות לעדשות צילום וזו הטכנולוגיה שהפכה ברבות הימים לציפוי *T.

עד הכנסתן לשימוש של עדשות מצופות משטח העדשה היה משקף אחוז גדול מהאור הנכנס ובכך מפחית את השידור ומקשה על שימוש באלמנטים מרובים בעיצובי עדשות. בזכות הציפויים האפקטיביים אפשר לתכנן אופטיקה מורכבת יותר עם ביצועים משופרים משמעותית. הפחתת ההשתקפות הפנימית תרמה למינימום הצללות ולניגודיות גבוהה.

לא משתמשים בציפוי ה-*T של ZEISS בכל עדשה. רק עדשות מרובות אלמנטים מסומנות בסמל ה-*T. בעדשות הללו הושגו הביצועים הנדרשים לאורך כל הנתיב האופטי ולכן הן מבטיחות את האיכות הגבוהה ביותר.


[1] מקור אור [2] חיישן תמונה [3] השתקפות מופחתת

ציפוי מרובה שכבות

אמנם רוב האור שפוגע בזכוכית האופטית עובר ישר דרכה , חלק ממנו משתקף על פני שטח העדשה ונוצרות תמונות עם בוהק או הצללה. כדי למנוע בוהק או הצללות מצפים את פני השטח של העדשה בשכבה דקה של ציפוי נוגד-השתקפויות. בעדשות α משתמשים בציפוי מרובה שכבות ייחודי שיצמצם אותם ביעילות בטווח רחב של אורכי גל.

[IF] מיקוד פנימי

רק הקבוצות האמצעיות והאחוריות של המערכת האופטית זזות כדי להשיג מיקוד ולכן אורך העדשה הכולל לא משתנה. ניתרונות כוללים מיקוד אוטומטי מהיר ומרחק מיקוד מינימום קצר. בנוסף תבריג הפילטר בחלק הקדמי של העדשה אינו מסתובב, ואם משתמשים בפילטר מקטב זה נוח.

זום חשמלי [PZ]

עדשות חיבור α של Sony עם הזום החשמלי מציעות בקרה משופרת ופוטנציאל ביטוי בצילום סרטים עם זום חלק ועקבי שקשה להשיג ידנית. יש גם חשיבות לפרטים כמו תאוצה והאטה חלקות וכמובן גם המעקב מצוין לאורך השימוש. כל אלה מתאפשרים תודות לטכנולוגיית הווידאו הבשלה של Sony עם חדשנות פורצת דרך, החל בעיצובב המכני והאופטי וכלה בטכנולוגיית האקטואטורים המקורית שלנו המשתלבים יחד לייצור מדויק במפעלי Sony. זום פנימי הוא תכונה חדשה ומועילה: אורך העדשה לא משתנה בזמן המיקוד והגליל אינו מסתובב כך שניתן יהיה להשתמש במקטבים ומסננים תלויי מיקום אחרים ללא תמיכה נוספת.

[SMO] אופטיקת תנועה חלקה

אופטיקת תנועה חלקה (SMO) היא תפישת עיצוב של Sony של עדשות ניתנות להחלפה שמטרתה להשיג את איכות התמונה והרזולוציה הגבוהות ביותר שאפשר לתנועות נעות.

עיצוב SMO מתייחס לשלושה נושאים מהותיים שהם קריטיים לצילום סרטים:

- צמצום התופעה של "נשימת מיקוד" (תנודות בזווית הצפייה בזמן המיקוד) בצורה יעילה באמצעות מנגנון דיוק פנימי של המיקוד.

- תנודות קטנות במיקוד שעלולות להתרחש בזמן המיקוד מתבטלות באמצעות מנגנון מעקב כוונון מיוחד.

- מנגנון מיקוד פנימי מבטל את התנועה הרוחבית על הציר האופטי בזמן המיקוד ששומר על אורך העדשה קבוע בכל אורכי המיקוד.

רמת הדיוק הנדרשת מחייבת עיצוב מדויק וניטור מתמיד בזמן הייצור, אך היתרונות של צילום סרטים עם עדשות עם צמצם גדול, במיוחד בחיישנים בתבנית גדולה, מרהיבים ביופיים ושווים את המאמץ.

[IZ] זום פנימי

שיטת זום בעדשות אופטיות. בעדשת זום פנימית אורך העדשה לא משתנה בזמן המיקוד והגליל אינו מסתובב כך שניתן יהיה להשתמש במקטבים ומסננים תלויי מיקום אחרים ללא תמיכה נוספת.

[LR MF] Linear Response MF

משפר את הבקרות על פונקציונליות המיקוד הידני. טבעת מיקוד מאפשרת בקרה גבוהה על הרזולוציה כדי שקלט המשתמש יבוצע במדויק בזמן מיקוד ידני. Linear Response MF מממשת מיקוד אינטואיטיבי וכמעט זהה למיקוד מכני ידני. המיקוד משתנה בצורה לינארית בתגובה לסיבוב טבעת המיקוד והמשתמש שולט במידיות הנדרשת למיקוד ידני מהיר ומדויק.

מיקוד צף [Floating F] 

מנגנון המיקוד הצף משיג רזולוציה גבוהה בעקביות מהמרחק לארון הבגדים ועד אינסוף. המערכת מפחיתה את כל סוגי העיוותים לרמה מינימלית ומשמרת חדות וביצועי רזולוציה גבוהה מהמרחק לאינסוף למיקוד בנופים למשל ועד למיקוד בתקריב לתמונות דיוקן ונושאי תמונה דומים.

[XD LM] מנוע לינארי XD ‏(extreme dynamic)

המנוע הלינארי XD פותח לטובת יעילות גבוהה יותר יחסית לדגמים קודמים שתתמוך בביצועים שנעשים מהירים יותר ויותר של גופי המצלמות הנוכחיים והעתידיים. העיצוב הלינארי של המנוע ופריסת הרכיבים בו שונו בצורה מהותית ליעילות גבוהה משמעותית.

מנוע גלים על-קוליים מסוג ישיר [DDSSM]

מערכת ה-DDSSM החדשה משמשת למיקום מדויק של קבוצת המיקוד הכבד הנדרשת עבור פורמט המסגרת המלאה ומאפשר מיקוד מדויק אפילו בעומד השדה הרדוד ביותר של העדשה. מערכת הינע ה-DDSSM גם שקטה במיוחד ולכן היא אידאלית לצילום סרטים כשהמיקוד משתנה כל הזמן בזמן הקלטת סצנה.

מנוע גלים על-קוליים מסוג טבעת [RDSSM]

RDSSM הוא מנוע פְּיֶזוֹאֶלֶקְטְרִי שתורם לתפעול קל ושקט של המיקוד האוטומטי. המנוע מייצר מומנט פיתול חזק בסיבוב אטי ומאפשר תגובות התחלה ועצירה מידיות. הוא גם שקט במיוחד ולכן גם המיקוד האוטומטי שקט. בעדשות עם RDSSM יש גם מזהה רגיש למיקום שמזהה ישירות את כמות סיבוב העדשה, גורם שמשפר את הדיוק הכולל של המיקוד האוטומטי.

RDSSM כולל חוגה (משמאל) וציר נייח (מימין) שעליהם מורכבים האלמנטים הפְּיֶזוֹאֶלֶקְטְרִיים

[LM] מנוע לינארי

למנועים לינאריים שתוכננו במיוחד יש כונן אלקטרומגנטי ללא מגע של קבוצת מיקוד העדשה לתפעול שקט ותגובתיות טובים במיוחד. התפעול השקט, התגובה המהירה ומעצור הדיוק באמצעות מערכת ההינע הלינארית הם יתרון לא רק בצילום סטילס, הם גם יאפשרו לצלמי קולנוע את ההפעלה החלקה והשקטה שהם צריכים. 

[SAM] מנוע מיקוד אוטומטי רך

במקום להשתמש במנוע הינע המיקוד בגוף המצלמה, בעדשות SAM מנוע הינע המיקוד בנוי בתוך העדשה עצמה ומניע ישירות את קבוצת אלמנטי המיקוד. מכיוון שהמנוע המובנה מסובב ישירות את מנגנון המיקוד, התפעול חלק ושקט משמעותית יחסית למערכות משולבות הינע במיקוד אוטומטי.

מנוע שלבים [STM]

במנוע שלבים [STM] יש מנגנון שמחלק את התפקוד הרציונלי לכמה שלבים, כדי שהסיבוב יהיה נשלט. הוא מסתובב שלב אחד בכל פעם שהוא מקבל פולס חשמלי. כך הוא מאפשר לעדשה להתמקד בצורה חלקה ושקטה כשמצלמים תמונות וסרטים.

כפתור החזקת מיקוד [FHB] 

אם תלחץ על הכפתור על עדשת הגליל כשהמיקוד מכוון כמו שרצית, העדשה תינעל על מרחק המיקוד. אפשר להקצות את פונקציית התצוגה המקדימה לכפתור זה בהגדרות ההתאמה האישית של המצלמה.

[FRL] מגביל טווח מיקוד

פונקציה שחוסכת זמן בהפעלת מיקוד אוטומטי בגלל היכולת להגביל את טווח המיקוד. בעדשת המאקרו הזו ניתן להגביל לטווח ארוך או קצר (ראה בתמונה). בעדשת ה-SAL70200G המיקוד מוגבל לטווח הרחוק או לטווח שאתה מגדיר. בעדשה זו ניתן להגביל את המיקוד לטווח הרחוק או לטווח שאתה מגדיר.

תריס [טבעת I/A]/ טבעת צמצם 

טבעת תריס/צמצם מאפשרת בקרת צמצם אינטואיטיבית. בקרה חלקה של הצמצם לשימושיות מעולה.

תריס [לחיצה על I/A]/מתג לחיצה על צמצם 

טבעת תריס/צמצם לתגובה מיידית שדרושה לצלמים מקצועיים של תמונות סטילס וסרטוני וידאו. מתג ON/OFF מאפשר למעצורים בנקישה של טבעת הצמצם להיות מופעלים או מנותקים כנדרש. הפעלת המעצורים בנקישה מאפשרת משוב במגע כדי שתוכל לאמוד בקלות כמה הטבעת כווננה לפי התחושה שלך ולכן זו בחירה טובה לצילום סטילס. כשהמעצורים בנקישה מנותקים, טבעת הצמצם נעה בצורה זורמת ושקטה ומספקת יכולת שליטה חלקה ודוממת בעת יצירת סרטים.

תריס [נעילה ב-I/A]/מתג נעילת צמצם

מתג נעילת תריס מונע שינויי חשיפה לא רצויים בזמן הצילום. כאשר הוא נעול הצמצם נעול או במיקום [A] או יכול להסתובב בין ההגדרות הידניות. כאשר אינו נעול, אפשר לסובב את טבעת הצמצם בין [A] וכל אחת מההגדרות הידניות ללא הגבלה.

[ZRDSL] מתג נעילה לבחירת כיוון הסיבוב של הזום 

כיוון מתחלף של טבעת הזום. כדי להחליף את הכיוון של טבעת הזום נדרשת הפעלה מכנית פשוטה להתאמה אישית להעדפות המשתמש. בעת הצורך ניתן להחליף בקלות את כיוון טבעת הזום.

[OSS] ‏Optical SteadyShot 

מצבי ה-Optical SteadyShot מקלים עליך לתפוס תמונות חדות בצילום ביד בתנאים שונים. לדוגמה, מצב 2‏ ייצוב, יקל עליך לצלם תמונות פנורמיות דינמיות ומצב 3‏ מאפשר צילום יציב יותר דרך העינית כי המעקב והמסגור קלים יותר.

מצב OSS [מצב Optical SteadyShot]

מצבי ה- Optical SteadyShot מקלים עליך לתפוס תמונות חדות בצילום ביד בתנאים שונים. לדוגמה, לדוגמה, ייצוב במצב 2‏ יקל עליך לצלם תמונות פנורמיות דינמיות ומצב 3‏ מאפשר יציבות ומעקב אופטימליים ולכן לצלם צילומי ספורט דינמיים בלתי צפויים.

[DMR] עיצוב עמיד באבק ובלחות 

העיצוב של העדשה עמיד לאבק ולחות, מבטיח תפעול אמין כשמצלמים בחוץ בתנאים מאתגרים.

[Circular] צמצם מעגלי 

ככלל אם צמצם משתמש ב-7, 9, או 11 להבי צמצם, ואז צורתו הופכת למצולע בעל 7, 9 או 11 צלעות מכיוון שהצמצם קטן יותר. השפעה לא רצויה שנובעת מכך היא שהטשטוש של מקורות אור נקודתיים מופיע כמצולע ולא כעיגול. עדשות α מתגברות על בעיה זו תודות לעיצוב המיוחד שלהן ששומר על צורת העיגול שלהן במעבר בן 2 שלבים בין הרחבת הצמצם לצמצומו. מתקבל טשטוש חלק וטבעי יותר.


השוואה של עיצוב צמצם [1] צמצם קונבנציונלי [2] צמצם מעגלי