מה הסיפור שלך? לקחי הכתבים הצעירים

20 שנות עשייה:
פלסטיק ממוחזר הוא מספיק טוב למומחי השמע

09/01/2022

עובדת מחזיקה פלסטיק ממוחזר בידה

לפני 20 שנה, אי-שם בשנת 2002, עשינו את השימוש הראשון בפלסטיק צמחי בייצור מכשיר ה-Walkman®‎ - מוצר מפורסם של Sony שהפך לאגדה.

אחת מהאנשים שעסקו בהוצאתו לשוק היא יוקו פוג'יהירה מ-Sony Corporation ‏(SEC). מאז שהצטרפה לחברה היא משתתפת ברציפות בפיתוח של חומרים חדישים וייחודיים. ב-2019 הייתה חלק מהצוות שפיתח את "הפלסטיק הממוחזר עם הצליל האיכותי" - חומר חדש למוצרי שמע ביתי. יוקו מספרת שהיצירה של חומר שיש לו גם מאפייני קול יוצאים מן הכלל וגם יתרונות סביבתיים היא אחד מאתגריה הגדולים ביותר בתחום הפיתוח.

בריאיון זה מצטרפת ליוקו מריקו קובייאשי, שעוסקת בתחום הרכש ב-SEC וגם היא מגיעה מרקע מדעי. מריקו ביקשה לשמוע עוד על ההתלהבות של יוקו מהרחבת השימוש בפלסטיק ממוחזר, וגם את הסיפור שלא סופר על תהליך פיתוחו.

דיוקן של מראיין

שואל את השאלות!

מריקו קובייאשי

חטיבת מיקור אסטרטגי, מרכז רכש, SEC
הצטרפה ל-SEC ב-2018 ועובדת על רכישה של אבות-טיפוס לרכיבים מוליכים למחצה שנמצאים בשימוש במוצרי SEC. ברמה האישית מתעניינת בנושאי סביבה וקיימות לאורך שרשרת האספקה.
דיוקן של מרואיין

נותנים את התשובות!

יוקו פוג'יהירה

מחלקת עיצוב 1, חטיבת תכנון אקוסטי, החטיבה העסקית& למוצרי קול ובידור ביתי
יותר מ-10 שנות עבודה בפיתוח חומרי פלסטיק מביומסה וחומרים ממוחזרים. גם אחרי שעברה לתחום עיצוב המוצר, המשיכה לקחת חלק בפיתוח החומרים המקוריים של Sony.
שתי עובדות משוחחות

התחלת השימוש בפלסטיק על-בסיס צמחי במכשירי ה-Walkman לפני 20 שנה

[קובייאשי]
יוקו, כמי שנמצאת בחזית המו"&פ ב-Sony מאז הצטרפותך לחברה ב-1999, את באמת מעוררת בי השראה. גם לי, כמוך, יש רקע מבוסס-מדעים, ואני ממש מקווה שאוכל ללכת בעקבותייך.

[פוג'יהירה]
תודה! בפעם הראשונה שנפגשנו שיתפת הרבה על עבודתך במרכז הרכש. היום את מוזמנת לשאול אותי כל מה שתרצי.

[קובייאשי]
בהתחלה קיבלת תפקיד מו"&פ במחלקת טכנולוגיות סביבה, נכון?

[פוג'יהירה]
נכון. כשהצטרפתי לחברה Sony רק החלה לפתח פלסטיק על-בסיס צמחי, ובתחום הזה עסקתי ממש מההתחלה.

העולם של היום מעודד את צמצום השימוש בפלסטיק מבוסס-נפט: למשל, קשי שתייה מפלסטיק מוחלפים בקשים מנייר ובסופרמרקטים גובים מלקוחות תשלום על שקיות פלסטיק. אם נסתכל על שנת 1999, אפשר לומר שחווינו את "גל איכות הסביבה" הראשון, כשאנשים הקדישו יותר תשומת לב לנושאים סביבתיים. אבל גם לפני שיוזמות בתחומי איכות הסביבה היו "הדבר", Sony כבר התרכזה בפיתוח חומרים מקוריים שלא יכבידו על הסביבה. הודות לרוח החלוצית הזו הצלחנו ליצור מוצרים באמצעות פלסטיק על בסיס צמחי עוד לפני חברות אחרות.

מכשיר Walkman עם פלסטיק על בסיס צמחי ונגן DVD
Walkman WM-FX202 (גוף) ונגן DVD DVP-NS999E (לוח קדמי) שמיוצרים מפלסטיק על בסיס צמחי

[קובייאשי]
השימוש הראשון בפלסטיק על בסיס צמחי היה ב-2002, והופתעתי לשמוע שהמוצרים הראשונים שבהם השתמשו בחומר הזה היו נגני DVD וה-Walkman. ה-Walkman הוא אחד ממוצרי ספינת הדגל של Sony — האם עבורך זה היה כרוך בקשיים פנימיים נוספים?

[פוג'יהירה]
אפשר לומר שהיו לנו כמה אתגרים…(צוחקת). הפלסטיק שבו השתמשנו ב-Walkman היה פלסטיק מחומצה פולילקטית שיוצר מתירס. המנהל שלי ואני הבנו שכדי שהמאמץ הזה יהיה משמעותי נצטרך לכנות אותו פלסטיק על-בסיס צמחי ולומר זאת בגאווה, ולא בהיסוס; לכן התמקדנו בהשגת שיעור תכולת חומר צמחי של 51% לפחות.

זה היה פרויקט הפיתוח הראשון שאליו הוקציתי, וממש שמחתי כשהצלחנו להוציא אותו לשוק.

אחת מהחולשות של החומצה הפולילקטית במוצרי פלסטיק על בסיס צמחי היא שהחומצה אינה מציעה את העמידות בפני חום ולחות שמציעים מוצרי פלסטיק על בסיס נפט. לכן היינו צריכים לשלוט בכושר ההתכלות הביולוגית הטבעי. היינו חייבים לשמור על חוזקו של המוצר במהלך השימוש, וחשבנו לבצע בו מספר שינויים לשם כך.

[קובייאשי]
במוצר כמו Walkman, שמשתמשים בו תוך כדי תנועה, באמת חשוב שהפלסטיק יהיה חזק ועמיד, נכון?

[פוג'יהירה]
בדיוק. המוצר הבא שניסינו לפתח היה נגן DVD, וגם בו היה עלינו להתגבר על הרבה בעיות. בנוסף לביצועים הבסיסיים, הרכיבים הפנימיים היו צריכים להיות עמידים בפני בעירה, אז נדרשנו להוסיף מעכבי בעירה ולהבטיח השפעה מועטה על הסביבה.

המעבר לחטיבה עסקית אחרי התנסות מהנה בעבודה שיתופית לפיתוח מוצר; יצירת צליל באיכות קולנועית מפלסטיק ממוחזר

[פוג'יהירה]
למרבה הצער היו גם בעיות בעיבוד של הפלסטיק הצמחי, וגילינו שיהיה קשה להמשיך לייצר את המוצרים הלל.

ובכל זאת לעלום לא אשכח את הניסיון שלי מאותה תקופה. שיתוף הפעולה עם צוות העיצוב והאנשים מהמחלקות האחרות הגביר את ההתלהבות שלי מעולם תכנון המוצרים וגרם לי לרצות להתקדם עוד. אז, ב-2013, עברתי מצוות פיתוח חומרי שמע ליחידה העסקית של תחום השמע. המוצר הראשון שעליו עבדתי היה ווקמן, אז כבר הרגשתי שיש קשר בין עמיתיי לעבודה במחלקות המשיקות לתחום השמע.

[קובייאשי]
במעבר שלך ממעבדת מחקר לחטיבה עסקית, אני מתארת לעצמי שהשינוי בתרבות העבודה היה ניכר. האם זה היה אתגר עבורך?

[פוג'יהירה]
הופתעתי מהמהירות של הפיתוח ומלוחות הזמנים הצפופים. במעבדת המחקר יכולנו להתמקד בנושא אחד לאורך זמן, אבל בחטיבה העסקית עלינו לספק תוצאות בתוך פרק זמן מוגדר. בנוסף הבנתי כמה חשוב להתאמץ לצמצם עלויות בתהליך היצירה של מוצר חדש. בחטיבה העסקית מתעוררים אתגרים חדשים כמעט מדי יום, ויש משהו מאוד ממריץ בעבודה בסביבה שבה כולם מומחים לפתרון בעיות וכל הזמן מחפשים פתרונות בגישה חיובית.

[קובייאשי]
אני מבינה שבחטיבה העסקית של תחום השמע כולכם פעלתם להתמודד עם אתגרים שקשורים לאיכות הצליל שמופק מחומרים ממוחזרים, כדי שניתן יהיה להשתמש בהם לייצור מוצרי שמע ביתי.

[פוג'יהירה]
כן, והיום הבאתי איתי דוגמה של חומרי הגלם שבהם אנחנו משתמשים בחומרים הממוחזרים שלנו. תרימי אותם ותרגישי בעצמך.

[קובייאשי]
וואו, הם כל כך צבעוניים! ממש יפים ומבריקים.

עובדת מתבוננת בחומרי פלסטיק ממוחזרים צבעוניים
פתיתי פלסטיק בכפות ידיים

[פוג'יהירה]
חומרי הגלם הם שקופים או כחולים. השקופים עשויים מדיסקים והכחולים עשויים מבקבוקי מים שהיו בשימוש בברי מים. אנו שוטפים את חומרי הפסולת שנאספו, מסירים את הציפויים מהדיסקים, ומעבדים את חומרי הגלם כדי להפוך אותם לפתיתים.

הגרגרים הוורודים, השחורים והלבנים הם פתיתי פלסטיק מוכנים לשימוש. חומרי הגלם הממוחזרים משולבים עם חומרי פלסטיק טהורים ומעכבי בעירה כדי לייצר את הפתיתים הללו, שבהם ניתן להשתמש במוצרים בקלות.

[קובייאשי]
מוצרי השמע מגיעים בצבעים רבים ושונים, אז אני מאמינה שהייתם צריכים להכין סוגים שונים שלהם. נכון?

[פוג'יהירה]
כשמדובר בצבע, חומרים ממוחזרים הם קשים לניהול. לדוגמה, אם את משתמשת בצבע לבן, תמיד יש אפשרות שיופיעו כתמים שחורים כתוצאה מחומרים זרים שעורבבו בו לאורך תהליך המיחזור. זו הסיבה שהצבע הסטנדרטי הוא שחור. עם זאת, יש לנו אבות-טיפוס של מוצרים שבהם ניסינו לאתגר את עצמנו ולהוסיף קצת צבע.

[קובייאשי]
וואו, דוגמה שלא יצאה לשוק. מה הדבר דמוי-הלוח השחור הזה שהבאת?

דיוקן של מרואיין

[פוג'יהירה]
זהו הלוח האחורי של מכשיר סאב-וופר שנמצא בשימוש עם מקרן קול של Sony. זה אב-טיפוס שעשוי מחומרים ממוחזרים, אבל המוצר כבר זמין לקנייה.

מתוך כל ציוד השמע שאנו מציעים, מקרן הקול מיועד במיוחד לאספקת קול באיכות קולנועית בסביבה הביתית. כשפיתחנו חומר ממוחזר עבורו, אחד מהאתגרים הגדולים שלנו היה להגיע לאיכות צליל זהה, ואפילו טובה יותר, מזו של הפלסטיק שבו השתמשנו.

[קובייאשי]
כשאתם מנסים לספק את איכות הצליל הגבוהה ביותר, אני מאמינה שכל משימות הפיתוח הן מאתגרות, ללא קשר לסוג החומרים שבהם אתם משתמשים.

[פוג'יהירה]
כן, מפני שברגע שמתחילים להחליף את חומרי הרכיבים - גם איכות הצליל משתנה. זה היה נכון במיוחד, לדעתי, כשהצטרפתי לצוות הקול, והיו לנו חששות בנוגע לאיכות הצליל שתתקבל עם חומרים ממוחזרים. כדי להתגבר על החששות הללו נעזרנו בכל העצות שקיבלנו ממומחי צליל בנוגע לבהירות, תהודה וכו', והטמענו אותן בחומרים ובהרכבים שלהם.

[קובייאשי]
כשהייתי סטודנטית השתתפתי בפרויקט מחקר קטן שעסק ביצירה והערכה של חומרים אי-אורגניים, אז אני יכולה לתאר לעצמי את הקשיים שהיו לכם בפרויקט הזה. נראה שבאמת קשה לעבוד על פיתוח של חומר חדש, לוודא שניתן לייצרו בכמויות המוניות ולהשתמש בו במוצרים, וגם להתחשב בעלויות.

[פוג'יהירה]
בהחלט, ואפילו אחרי שפיתחת משהו, אם אף אחד לא רוצה להשתמש בו, התהליך כולו מוכתר כפרויקט של יוהרה אישית. באמת הרגשתי עד כמה התקשורת עם חברי החטיבות האחרות חשובה, כדי להבין במהירות מה הם בדיוק רוצים וכדי שהם ישתפו בצורה מדויקת את הפרטים של תהליך הפיתוח.

דיוקן של מראיין

שיעורים מ-20 שנות פיתוח: החשיבות של סביבת עבודה מאתגרת וממריצה

[קובייאשי]
היום, כשלקוחות וגופים חיצוניים אחרים מעריכים חברה, הם מתייחסים באופן מיוחד למידת האחריות של החברה בניהול שרשרת האספקה שלה ובאופן שבו היא מקדמת קיימות. במרכז הרכש, כשאנו בוחרים חברות לשיתופי פעולה, אחד מהקריטריונים הבסיסיים שאנו בודקים הוא מה הגישה של החברה לעניין. אני חושבת שהעובדה ש-Sony החלה להשתמש בפלסטיק ממוחזר בכל כך הרבה מוצרים מראה לעולם עד כמה אנחנו מחויבים לאיכות הסביבה.

[פוג'יהירה]
אנו ב-Sony לעולם איננו שוכחים שבתהליך ייצור המוצרים אנחנו משתמשים במשאבים ובאנרגיה של כדור הארץ.

ל-Sony מספר טכנולוגיות ייחודיות שעוררו את תשומת ליבם של אנשים, כגון הפלסטיק הממוחזר SORPLAS™‎ ו-Triporous™*‎, חומר פחמני ומנוקבב העשוי מקליפות אורז. בפועל, פיתוח חומרים אלה החל בשנות האלפיים. הם פותחו על-ידי המחלקה הקודמת שלי, מחלקת טכנולוגיות סביבתיות

אני באמת מאושרת שאחרי תקופת פיתוח כל כך ממושכת החלו להשתמש בהם במוצרים - ב-Sony ומחוץ ל-Sony.

כל הכבוד לעמיתים שלי שלא ויתרו, אני ממש מרגישה ש-Sony מציעה סביבת עבודה מאתגרת ומגרה.

חומרי הפלסטיק אמנם סובלים מתדמית שלילית, אבל הם גם זולים לייצור ומציעים כושר עיבוד ונוחות יוצאים מן הכלל. מהסיבה הזו אני מאמינה שיש עוד דרכים בנות-קיימא להמשיך להשתמש בפלסטיק בחיי היומיום. יחד עם זאת, הבעיה של זיהומי פלסטיק בים ממשיכה להחמיר, ואנו חייבים לפעול ברמה הגלובלית כדי להקים מערכת איסוף ומיחזור שתמנע השלכה רשלנית ומזיקה של פלסטיק.

אישית המטרה שלי היא לפתח יותר טכנולוגיות שיכולות לתרום לפתרון בעיות סביבתיות, ובכך להבטיח שיוזמות הקיימות יהפכו בעתיד לחלק מהפעילות הממוסדת. אני גם רוצה לקחת חלק במחקר שטרם נערך ולהמשיך להתמודד עם אתגרים חדשים.

תמונת דיוקן של שתי עובדות

הלקחים מנקודת המבט של כתיב צעיר

בניית אמון באמצעות תקשורת מהירה ומדויקת

אני מנהלת הרבה משאים ומתנים עם אנשים מחוץ לחברה, והאתגר שלי הוא להצליח לבטא את עצמי בצורה ברורה ומדויקת כדי שהם יוכלו להבין אותנו טוב יותר. שאבתי הרבה השראה מהסיפור של יוקו על החשיבות של העברת מסרים "מהירה ומדויקת" ושל בניית אמון כדי להבטיח שהפיתוח לא יהפוך רק לפרויקט של יוהרה אישית.

כשמפתחים חומרים אי-אפשר להימנע מכישלון

פיתוח חומרים יכול להפוך לרצף של בעיות שנראות בלתי אפשריות לפתרון. כששאלתי את יוקו כיצד שמרה על המוטיבציה גם בעתות משבר, היא ענתה "יש כל כך הרבה חומר מחקרי שמעולם לא עבר לשלב היישום, אז גם כשאני נופלת - אני אף פעם לא מתייאשת. אם תמשיכי לעבוד על משהו - בסוף תגיעי ליעד המיוחד." הבנתי שצעדי ההתקדמות האיטיים שלה, שנמשכו 20 שנים, הם אלה שבסופו של דבר הובילו להרחבת השימוש בפלסטיק ממוחזר.

לחברות עם טכנולוגיות יש אחריות על החברה האנושית

בעתיד, נראה לי שהגישה של חברה לנושאים סביבתיים תהפוך למדד לערכה. עד היום אנשים פיתחו טכנולוגיות לשימוש בחיי היומיום שלהם, ובתהליך זה השפיעו על הסביבה הטבעית של כדור הארץ. היום, לעומת זאת, יש לנו אפשרות להשתמש בכוחה של הטכנולוגיה כדי לצמצם את ההשפעה על הסביבה. אני ממש מאמין שלחברות כמו Sony, שמחזיקות ביכולות טכנולוגיות מגוונות, יש אחריות מרכזית מהבחינה הזו.



* Triporous הוא חומר חדש שעשוי מקליפות אורז - שמדי שנה העולם מייצר יותר מ-100 מיליון טונות ממנו. הודות למבנה הזעיר והייחודי שלו, המוגן בפטנט, ה-Triporous ניתן לשימוש במגוון רחב של תחומים, כגון טיהור מים ואוויר.



מידע נוסף על חומרי הפלסטיק הממוחזרים שעמם עבדה יוקו על מקרן הקול HT-S400 מופיע ב: קיימות נשמעת נהדר

אוזניות WH-1000XM5 ו-LinkBuds של Sony גם הן עשויות מפלסטיק ממוחזר ייחודי. למידע נוסף: התחשבות בסביבה בכל התחומים

טקסט: Airi Tanabe צילום: Kiara Iizuka
[Environment] [#Creativity] [#Technology] [#Collaboration]

קשורים